Statut Fundacji

STATUT FUNDACJI
FUNDACJA DELTA POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1.
FUNDACJA DELTA, wcześniej Fundacja Regionalne Centrum Wspierania Inicjatyw Lokalnych
„DELTA”, zwane dalej Fundacją, została ustanowiona przez Kancelarię Notarialną Cezarego Rzeszotarskiego w Sztumie, Aktem Notarialnym Repertorium A numer 1048/2010 w dniu 05.03.2010 r.

§ 2.

1. Fundacja uzyskuje osobowość prawną z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego.
2. Fundacja prowadzi działalność na podstawie obowiązującego prawa oraz postanowień niniejszego statutu.
3. Nadzór nad Fundacją sprawuje Minister Pracy i Polityki Społecznej.

§ 3.

1. Główną siedzibą Fundacji jest miejscowość Sadlinki, gmina Sadlinki, zaś filia Fundacji znajduje się w mieście Kwidzyn.
2. Czas trwania Fundacji jest nieoznaczony.
3. Terenem działania Fundacji jest cały obszar Rzeczpospolitej Polskiej, przy czym w zakresie dla właściwego realizowania celów, Fundacja może prowadzić działalność także poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej.
4. Fundacja może posiadać oddziały zamiejscowe oraz tworzyć jednostki organizacyjne.
5. Statut może być zmieniony uchwałą Rady Fundacji podjętej za zgodą Zarządu Fundacji.
6. Zmiany muszą być zgodne z art. 1 ustawy o fundacjach z dnia 6 kwietnia 1984 roku z póź. zm.
7. W sprawach nieuregulowanych niniejszym statutem stosuje się odpowiednie przepisy prawa dotyczące Fundacji.

§ 4.

Fundacja używa pieczątek z danymi identyfikacyjnymi Fundacji. Fundacja może do celów współpracy z zagranicą, posługiwać się tłumaczeniem nazwy w wybranych językach obcych.

§ 5.

Fundacja może ustanawiać odznaki, medale honorowe i przeznaczać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami, osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla Fundacji.

ROZDZIAŁ 1. CELE I ZASADY DZIAŁANIA FUNDACJI
§ 6. Cele Fundacji:
1. Inicjowanie i wspieranie nowatorskich rozwiązań w różnorodnych działaniach życia Społecznego.
2. Działanie ukierunkowane na wyrównywanie szans społecznych, aktywizację zawodową i społeczną osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.
3. Profilaktyka i terapia uzależnień.
4. Działania zmierzające do zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy lub zagrożonych zwolnieniem z pracy.
5. Działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych.
6. Propagowanie wiedzy z zakresu organizacji, przedsiębiorczości i zarządzania.
7. Działania na rzecz międzynarodowej współpracy, integracji europejskiej oraz rozwijanie kontaktów między społeczeństwami.
8. Promocja Unii Europejskiej i jej wkładu w rozwój Pomorza i Polski.
9. Wspomaganie rozwoju gospodarczego, w tym rozwoju przedsiębiorczości.
10. Upowszechnianie, promowanie i wymiana informacji na temat alternatywnych źródeł energii, możliwość ich zastosowania na rzecz poprawy efektywności energetycznej i oszczędzania energii, planowania energetycznego oraz szeroko rozumianej kogeneracji.
11. Edukacja i podnoszenie świadomości społeczeństwa dotyczących zastosowań alternatywnych i odnawialnych źródeł energii.
12. Działalność w zakresie ochrony środowiska i wspieranie inicjatyw społecznych.
13. Prowadzenie działań i programów służących źródłom energii odnawialnej i alternatywnej.
14. Współpraca w publicznymi i niepublicznymi ośrodkami edukacyjnymi w zakresie energetyki i odnawialnych źródeł energii, możliwość działań na rzecz poprawy efektywności energetycznej i oszczędzania energii, planowania energetycznego oraz szeroko rozumianej kogeneracji.
15. Poprawa efektywności energetycznej i oszczędności energii, planowania
energetycznego, zastosowań alternatywnych i odnawialnych źródeł energii oraz integrowanie lokalnych społeczności wokół tego celu.
16. Zmiana zachowań społeczności lokalnej w kierunku oszczędzania energii.
17. Reprezentacja i obrona interesów Fundacji.
18. Działanie na rzecz awansu cywilizacyjnego, poprawy, jakości życia na Pomorzu.
19. Eliminowania nierówności społecznych w zakresie dostępu do edukacji, informacji,

ochrony zdrowia, pracy.
20. Wykonywanie zadań w zakresie ochrony zdrowia i życia ludzi.
21. Udzielanie świadczeń zdrowotnych i promocja zdrowia

§ 7

Fundacja realizuje swoje cele poprzez:
1. Promowanie poradnictwa obywatelskiego, w postaci niezależnych usług wspierających samodzielność obywateli.
2. Rzecznictwo interesów grup marginalizowanych społecznie.
3. Działalność informacyjną, edukacyjną, wydawniczą, reklamową i badawczą.
4. Współpracę z władzami samorządowymi, rządowymi, organizacjami pozarządowymi, podmiotami gospodarczymi w zakresie wymienionym w celach działania Fundacji.
5. Realizacja programów przeciwdziałania patologiom społecznym, w szczególności alkoholizmowi, narkomanii i przestępczości dzieci, młodzieży i dorosłych.
6. Organizowanie działań zwiększających dostępność terapeutyczną i rehabilitacyjną dla osób uzależnionych i współuzależnionych.
7. Opracowanie i wdrożenie standardów profilaktyki i przeciwdziałania uzależnieniom.
8. Wdrażanie profesjonalnych programów profilaktycznych.
9. Prowadzenie działalności szkoleniowej, w tym organizację konsultacji, kursów, szkoleń, seminariów, zajęć edukacyjnych dla dzieci, młodzieży i dorosłych.
10. Promowanie technik i nowych rozwiązań proekologicznych, w tym alternatywnych źródeł energii i form transportu.
11. Inicjowanie i koordynowanie lokalnych, regionalnych oraz ponad regionalnych przedsięwzięć na rzecz poprawy efektywności i oszczędności energii planowania energetycznego, zastosowań alternatywnych i odnawialnych źródeł energii oraz szeroko rozumianej kogeneracji.
12. Poszukiwanie i pozyskiwanie informacji o najnowszych technologiach i know–how oraz stworzenie lokalnego systemu wymiany doświadczeń i informacji pomiędzy samorządami, sferą biznesu oraz ekspertami w zakresie energetyki w tym
z przedstawicielami nauki.
13. Budowanie lokalnych i poza lokalnych koalicji i partnerstwa na rzecz realizacji celów statutowych Fundacji.
14. Działalność wydawniczą w zakresie opracowywania i kolportażu broszur, publikacji, i wydawnictw informacyjnych oraz gromadzenie i upowszechnianie materiałów szkoleniowych.
15. Prowadzenie działań z zakresu Public Relations zgodnych z obszarem działań
statutowych Fundacji.
16. Wspieranie lokalnych podmiotów działających w zakresie efektywności energetycznej.
17. Odnawialnych Źródeł Energii, w celu wzmacniania i ugruntowania ich pozycji rynkowej.
18. Inicjatywy lokalne mające na celu wyrównywanie szans mieszkańców małych miast i wsi.
19. Wspieranie osób niepełnosprawnych poprzez – rehabilitację, edukację, wypoczynek,

rekreację, sport i aktywność zawodową.
20. Tworzenie we współpracy z ośrodkami gminnymi i lokalnymi programów edukacyjnych dla szkół i środowisk lokalnych.
21. Organizowanie festiwali i imprez artystycznych sprzyjających celom Fundacji.
22. Udział w budowie partnerstw i koalicji służących środowisku naturalnemu, ożywieniu gospodarczemu oraz społecznościom lokalnym.
23. Organizowanie rehabilitacji, edukacji, wypoczynku, rekreacji, sportu i stwarzanie możliwości rozwoju zawodowego osób niepełnosprawnych.
24. Angażowanie sektora biznesu w działania przyczyniające się do realizacji celów Fundacji.
25. Prowadzenie innych form działalności celowej dla skutecznego funkcjonowania
Fundacji.

§ 8

Dla osiągnięcia swoich celów Fundacja może wspierać działalność innych osób i instytucji zbieżną z jej celami.

§ 9

Fundacja realizuje swoje cele statutowe także poprzez członkowstwo w organizacjach zrzeszających fundacje polskie i zagraniczne, o celach statutowych zbieżnych lub tożsamych z celami Fundacji.

ROZDZIAŁ 2. MAJĄTEK I DOCHODY FUNDACJI

§ 10

1. Majątek Fundacji stanowią środki finansowe w kwocie 2 500 zł. (Słownie: dwa tysiące pięćset złotych) wniesione przez Fundatorów jako fundusz założycielski oraz dochody i nieruchomości i inne aktywa nabyte przez Fundację w trakcie jej działania.
2. Fundusz założycielski jest w kwocie 1000 zł. (Słownie: jeden tysiąc) przeznaczony na prowadzenie działalności gospodarczej.

§ 11

1. Fundacja może czerpać dochody z następujących źródeł:
a. darowizn od osób fizycznych i prawnych oraz innych jednostek krajowych i zagranicznych,
b. spadków, zapisów, subwencji, dotacji, grantów,
c. dochodów z majątku ruchomego i nieruchomego Fundacji,
d. działalności gospodarczej prowadzonej przez Fundację,
e. dochodów ze zbiórek i imprez publicznych,

f. odsetek z lokat bankowych.
2. Dochody pochodzące z dotacji, subwencji, grantów, darowizn oraz zapisów i spadków będą używane na realizację celów Fundacji z uwzględnieniem woli spadkodawców, ofiarodawców.
3. W sprawach przyjęcia darowizn i dziedziczenia Zarząd Fundacji składa oświadczenia wymagane przepisami prawa.
4. W wypadku powołania Fundacji do dziedziczenia, Zarząd Fundacji składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza.

§ 12

Fundacja zobowiązuje się do przestrzegania zakazu:
1. Udzielania pożyczek lub zabezpieczenia zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy organizacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,
2. Przekazywania ich majątku na rzecz ich członków, członkowie organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
3. Wykorzystania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba ze to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego,
4. Zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.

ROZDZIAŁ 3.WŁADZE FUNDACJI

§ 13

Podstawowym organem Fundacji jest Zarząd Fundacji.

§ 14

1. Zarząd Fundacji składa się z nie więcej jak trzech osób i jest powoływany przez Fundatora na pięcioletnią kadencję.
2. Funkcję członka zarządu można pełnić przez więcej niż jedną kadencję.
3. Fundator może zostać członkiem Zarządu i może pełnić funkcję Prezesa lub Wiceprezesa Zarządu
4. Fundatorowi przysługuje prawo odwołania Zarządu lub jego członków w każdym czasie.

5. Członkostwo w Zarządzie Fundacji ustaje w przypadku odwołania, pisemnej rezygnacji z członkostwa lub śmierci członka Zarządu.
6. Zarząd wybiera ze swojego grona Prezesa i Wiceprezesa.
7. Członkowie Zarządu mogą być z tytułu pełnienia swoich funkcji wynagradzani i nagradzani.
8. Zarząd może powoływać kierowników do kierowania wyodrębnioną sferą spraw należących do zadań Fundacji.

§ 15

Do zadań Zarządu należy podejmowanie decyzji we wszystkich sprawach niezastrzeżonych do kompetencji Rady Fundacji, a w szczególności:

1. Reprezentowanie Fundacji na zewnątrz,
2. Uchwalanie wieloletnich i rocznych programów działania Fundacji,
3. Sprawowanie zarządu nad majątkiem Fundacji,
4. Przyjmowanie subwencji, dotacji, darowizn, spadków i zapisów,
5. Podejmowanie decyzji we wszystkich sprawach nieprzekazanych do kompetencji Rady Fundacji,
6. Ustalanie wielkości zatrudnienia zasad wynagradzania oraz wysokości środków na wynagrodzenia pracowników Fundacji zatrudnionych w działalności statutowej i gospodarczej Fundacji,
7. Powoływanie i odwoływanie osób pełniących kierownicze stanowiska w jednostkach organizacyjnych Fundacji,
8. Podejmowanie decyzji o przystąpieniu do spółek, zrzeszeń i innych organizacji oraz o ich tworzeniu,
9. Tworzenie zakładów Fundacji i innych jej jednostek organizacyjnych,
10. Podejmowanie decyzji w przedmiocie zmiany statutu Fundacji, łączenie jej z inną Fundacją oraz likwidacja Fundacji.

§ 16

1. Zarząd obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez Prezesa Zarządu w razie potrzeby, jednak nie rzadziej niż raz do roku.
2. Zarząd podejmuje uchwały zwykłą większością głosów.
3. Do ważności uchwały Zarządu wymagana jest obecność, co najmniej połowy jego członków, w tym Prezesa Fundacji.
4. W razie równej liczby głosów decyduje głos Prezesa.
5. Wszystkie głosowania są jawne, w razie uzasadnionych przypadków Prezes Zarządu może zarządzić głosowanie tajne.

§ 17

1. Do składania oświadczeń woli w imieniu Fundacji upoważnieni są: Dwaj członkowie Zarządu Fundacji łącznie lub każdy z nich samodzielnie.

§ 18

1. Fundator może powołać Radę Fundacji, która stanowi organ nadzorczy i opiniodawczy.
2. Rada Fundacji składa się, z co najmniej dwóch członków i jest powołana na czas nieoznaczony.
3. Członków pierwszego składu Rady powołuje Fundator. Następnie członków Rady na miejsce osób, które przestały pełnić tę funkcje lub dla rozszerzenia składu Rady, powołuje swoją decyzją Rada.
4. Fundatorowi przysługuje prawo odwołania Rady Fundacji lub każdego z jej członków w każdym czasie.
5. W szczególnie uzasadnionych przypadkach odwołanie członka Rady może nastąpić w wyniku tajnego głosowania pozostałych jej członków.
6. Członkostwo w Radzie Fundacji ustaje w przypadku odwołania, pisemnej rezygnacji z członkostwa lub śmierci członka Rady.
7. Rada wybiera ze swojego grona Przewodniczącego Rady, który kieruje pracami Rady, reprezentuje ją na zewnątrz oraz zwołuje i przewodniczy zebraniom Rady.
8. Członkowie Rady Fundacji:
a. nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem sądowym za przestępstwo z win umyślnej,
b. członkowie Rady Fundacji nie mogą pobierać wynagrodzenia z tytułu zatrudnienia w
Fundacji, z wyjątkiem zwrotu udokumentowanych wydatków związanych z uczestnictwem w pracach tych organów, w tym kosztów podróży.

§ 19

1. Rada Fundacji zbiera się, co najmniej raz w roku.
2. Radę Fundacji zwołuje Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy albo na wniosek Zarządu lub Fundatora.
3. W posiedzeniach Rady może uczestniczyć przedstawiciel Zarządu Fundacji.
4. Uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów, przy czym w razie równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego Rady.
5. Wszystkie głosowania są jawne, jednak w istotnych sprawach Przewodniczący Rady może zarządzić głosowanie tajne.
6. Rada Fundacji sprawując swoje funkcje może korzystać z opinii i ocen powoływanych w tym celu konsultantów i specjalistów.

§ 20

Do zadań Rady należy w szczególności:

1. Powoływanie i odwoływanie oprócz pierwszego Zarządu, który powołuje fundator, członków Zarządu Fundacji,
2. Nadzór nad działalnością Fundacji, występowanie z wnioskami dotyczącymi Fundacji,
3. Opiniowanie wieloletnich i rocznych planów działania Fundacji, wyrażanie opinii w sprawach przedłożonych jej przez Zarząd,

4. Ocena pracy Zarządu, przyjmowanie corocznych sprawozdań i udzielanie absolutorium Zarządowi Fundacji,
5. Kontrola majątku, bilansu i wyników ekonomicznych Fundacji,
6. Podejmowanie decyzji o zatrudnieniu członków Zarządu i ustalanie ich wynagrodzenia,
7. Opiniowanie i akceptowanie lub odrzucanie propozycji Zarządu dotyczących powołania nowych członków Zarządu w trybie kooptacji,
8. Opracowanie i przestrzeganie regulaminu pracy Fundacji.

§ 21

Rada Fundacji w celu wykonywania swoich zadań jest uprawniona do:

1. Żądania od Zarządu Fundacji przedstawienia wszystkich dokumentów dotyczących działalności Fundacji.
2. Dokonywania rewizji majątku oraz kontroli finansowej Fundacji.

§ 22

1. Zarząd może powołać Radę Programową jako organ doradczy i opiniujący, w składzie, co najmniej trzech członków powoływanych i odwoływanych spośród przedstawicieli świata kultury, sztuki, nauki, krajowych i regionalnych stowarzyszeń, związków oraz innych organizacji i instytucji.
2. Rada Programowa wybiera ze swojego grona Prezydium w składzie: przewodniczący, wiceprzewodniczący i sekretarz, które ją reprezentują pomiędzy posiedzeniami.
3. Rada Programowa zbiera się co najmniej raz w roku, a w sprawach pilnych, wynikłych między posiedzeniami rady, doraźnie na wniosek Fundatora albo Przewodniczącego Zarządu.
4. Sposób powoływania posiedzeń, tryb obrad oraz podejmowania uchwał określa regulamin Rady Programowej uchwalony przez Radę.
5. Za udział w posiedzeniach członkom Rady Programowej przysługuje zwrot kosztów w kwotach określonych ryczałtowo przez Zarząd Fundacji.

§ 23

1. W celu sprawniejszej realizacji celów statutowych Zarząd Fundacji może powoływać także inne stałe lub tymczasowe organy doradcze Fundacji, jak komisje.
2. Zasady działania organów doradczych, o których mowa w pkt. 1 określa uchwałą Zarząd we właściwych dla poszczególnych organów regulaminach.
3. Za udział w posiedzeniach członkom komisji przysługuje zwrot kosztów w kwotach określonych ryczałtowo przez Zarząd Fundacji

ROZDZIAŁ 4.DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA

§ 24

Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w dziedzinach:

1. Wydawanie książek i periodyków oraz pozostała działalność wydawnicza z wyłączeniem w zakresie oprogramowania (PKD 58.1).
2. Działalność związana z zarządzaniem (PKD 70.2).
3. Reklama (PKD 73.1).
4. Działalność związana z organizacja targów, wystaw i kongresów (PKD 82.3)
5. Pozostała działalność wydawnicza (PKD 58.19)
6. Pozostałe formy edukacji (PKD 85.5).
7. Opieka dzienna nad dziećmi (PKD 88.91)
8. Wychowanie przedszkolne (PKD 85.10)
9. Działalność wspomagająca edukację (PKD 85.6).
10. Pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD 85.59).
11. Pomoc społeczna bez zakwaterowania dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych (PKD 88.1).
12. Pomoc społeczna z zakwaterowaniem zapewniająca opiekę pielęgniarską (PKD 87.10).
13. Pomoc społeczna z zakwaterowaniem dla osób w podeszłym wieku oraz osób niepełnosprawnych (PKD 87.3).
14. Pozostała pomoc społeczna z zakwaterowaniem (PKD 87.90)
15. Pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej(PKD86.9).
16. Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna (PKD 93.29)
17. Produkcja pozostałych wyrobów gdzie indziej niesklasyfikowana (PKD 32.99)
18. Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami
(PKD 47.99)
19. Pozostały transport lądowy i pasażerski gdzie indziej niesklasyfikowany (PKD 49.39).
20. Praktyka lekarska ogólna (86.21.Z)
21. Praktyka lekarska specjalistyczna (86.22.Z)
22. działalność fizjoterapeutyczna. (86.90.A)
23. Praktyka pielęgniarek i położnych (86.90.C)

§ 25

Dochody osiągane z działalności, o której mowa w § 23, przeznaczone będą wyłącznie na realizację celów statutowych Fundacji.

§ 26

1. Zarząd kieruje bezpośrednio działalnością gospodarczą lub może powierzyć to zadanie wyodrębnionej jednostce organizacyjnej kierowanej przez kierownika zakładu powołanego przez Zarząd Fundacji.

2. Zasady działania zakładu oraz sposób wynagradzania, uprawnienia i obowiązki kierownika zakładu określa regulamin uchwalony przez Zarząd Fundacji.

§ 27

1. Fundacja prowadzi działalność nieodpłatną pożytku publicznego w zakresie:
a. działalności charytatywnej (PKD 88.99.Z),
b. badania stosunków międzyludzkich (public relations), opinii społecznej i komunikacji (PKD 70.21.Z),
c. pozostałego doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKD 70.22.Z),

ROZDZIAŁ 5. POŁĄCZENIE Z INNĄ FUNDACJĄ

§ 28

1. Dla efektywnego realizowania swoich celów Fundacja może połączyć się z inną Fundacją.
2. Połączenie z inna fundacją nie może nastąpić, jeśli w jego wyniku mogłyby ulec istotnej zmianie cele Fundacji.
3. Decyzje w przedmiocie połączenia podejmuje Rada Fundacji po konsultacji w drodze jednomyślnej uchwały, która wymaga zatwierdzenia przez Zarząd Fundacji.

ROZDZIAŁ 6. LIKWIDACJA FUNDACJI

§ 29

1. Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została powołana lub w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.
2. Decyzja w przedmiocie likwidacji Fundacji podejmuje Zarząd Fundacji w drodze jednomyślnej uchwały, która w celu wywołania skutków prawnych wymaga zatwierdzenia Rady Fundacji i Fundatora.
3. Likwidatorów Fundacji powołuje i odwołuje Rada Fundacji na wniosek Zarządu.
4. Likwidatorami Fundacji mogą być członkowie Zarządu.

§ 30

Środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji fundacji mogą być przeznaczone mocą uchwały Zarządu Fundacji na rzecz działających w RP fundacji o zbliżonych celach.

ROZDZIAŁ 7. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

Statut w niniejszym brzmieniu wchodzi w życie z dniem 10.12.2021 roku.